سواعدی گفت: مربیان و کارشناسان آموزش فنی وحرفه‌ای نقش تاثیرگذار و ثمربخشی در توسعه مهارت آموزی و ارائه آموزش با کیفیت منجر به توسعه کارآفرینی و اشتغال دارند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالنبی سواعدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: مربیان رسالت سنگین کاربردی کردن علوم  برعهده دارند تا علم را به عمل تبدیل کنند در واقع مربیان فعال در عرصه بازار کار بهتر و موفق‌تر می‌توانند در انتقال مهارت و آموزش در کارگاه  عمل نموده و مهارت را به صورت کاربردی و عملی به مهارت آموختگان انتقال می‌دهند.

او با بیان اینکه  فنی وحرفه‌ای  متولی آموزش غیر رسمی است، افزود: مهارت آموزی  در این سازمان  به صورت تقاضا محوری برای توسعه مهارت آموزی منجر به کارآفرینی  واشتغال برنامه ریزی و ارایه می‌دهد.

سواعدی بیان داشت: این یکی ازشاخص‌های موفقیت آموزش فنی و حرفه‌ای است چرا متقاضی با انتخاب آگاهانه و مطالعه حرفه و رشته موردنظر را هدفمند انتخاب و آموزش لازم را فرا می‌گیرد.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه آسیب پذیری سیستم‌های آموزشی نمایان شده و در مقابل حوادث غیر مترقبه و پدافند غیرعامل نیاز به  آمادگی دارد، تصریح کرد: انعطاف پذیری آموزش مهارتی و تطبیق آن با شیوع ویروس کرونا باید مورد توجه قرار گرفته وزیر ساخت لازم برای انتقال مهارت به عنوان پدافند فراهم شود.

این مقام مسئول گفت:  علل کاهش جذب کارآموز در شیوه انتقال مهارت بشکل سنتی و منسوخ شده استاد شاگردی و دارالفنونی باید جستجو کرد چرا این نوع شیوه آموزش برای مخاطب جذبه نداشته و پاسخگوی نیاز مهارت آموز نیست.

 سواعدی راهکار  خروج از این معضل را بهره مندی از  شیوه‌های نوین، خلاقانه، فناورانه  و متد‌های جدید انتقال مهارت عنوان کرد و ادامه داد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان چندین مدل نوین آموزش  و طرح‌های مهارتی را در سطح استان و کشور مانند طرح جاک، محصول محور و ریز محتوی‌ها ارایه داده که منجر به تغییر و  تحول شده  و این طرح‌ها می‌توانند سبب نجات آموزش و خروج از معضل شود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خوزستان اظهار داشت: باید از  قوانین و مقررات سازمانی از قبیل کارآفرینی مهارت بنیان، شورای مدیریت مراکز، توسعه بخش خصوصی  برای جهش ورونق تولید بهره‌مند شد تا علاوه بر اجرای آموزش؛ تولیدمحصول و فعالیت اقتصادی از سوی بخش دولتی و غیر دولتی در جهت تقویت بنیان اقتصادی و معیشت جامعه گام برداشت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.