به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالنبی سواعدی مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان گفت: مربیان رسالت سنگین کاربردی کردن علوم برعهده دارند تا علم را به عمل تبدیل کنند در واقع مربیان فعال در عرصه بازار کار بهتر و موفقتر میتوانند در انتقال مهارت و آموزش در کارگاه عمل نموده و مهارت را به صورت کاربردی و عملی به مهارت آموختگان انتقال میدهند.
او با بیان اینکه فنی وحرفهای متولی آموزش غیر رسمی است، افزود: مهارت آموزی در این سازمان به صورت تقاضا محوری برای توسعه مهارت آموزی منجر به کارآفرینی واشتغال برنامه ریزی و ارایه میدهد.
سواعدی بیان داشت: این یکی ازشاخصهای موفقیت آموزش فنی و حرفهای است چرا متقاضی با انتخاب آگاهانه و مطالعه حرفه و رشته موردنظر را هدفمند انتخاب و آموزش لازم را فرا میگیرد.
مدیرکل آموزش فنی وحرفهای خوزستان با اشاره به اینکه آسیب پذیری سیستمهای آموزشی نمایان شده و در مقابل حوادث غیر مترقبه و پدافند غیرعامل نیاز به آمادگی دارد، تصریح کرد: انعطاف پذیری آموزش مهارتی و تطبیق آن با شیوع ویروس کرونا باید مورد توجه قرار گرفته وزیر ساخت لازم برای انتقال مهارت به عنوان پدافند فراهم شود.
این مقام مسئول گفت: علل کاهش جذب کارآموز در شیوه انتقال مهارت بشکل سنتی و منسوخ شده استاد شاگردی و دارالفنونی باید جستجو کرد چرا این نوع شیوه آموزش برای مخاطب جذبه نداشته و پاسخگوی نیاز مهارت آموز نیست.
سواعدی راهکار خروج از این معضل را بهره مندی از شیوههای نوین، خلاقانه، فناورانه و متدهای جدید انتقال مهارت عنوان کرد و ادامه داد: اداره کل آموزش فنی و حرفهای خوزستان چندین مدل نوین آموزش و طرحهای مهارتی را در سطح استان و کشور مانند طرح جاک، محصول محور و ریز محتویها ارایه داده که منجر به تغییر و تحول شده و این طرحها میتوانند سبب نجات آموزش و خروج از معضل شود.
مدیرکل آموزش فنی وحرفهای خوزستان اظهار داشت: باید از قوانین و مقررات سازمانی از قبیل کارآفرینی مهارت بنیان، شورای مدیریت مراکز، توسعه بخش خصوصی برای جهش ورونق تولید بهرهمند شد تا علاوه بر اجرای آموزش؛ تولیدمحصول و فعالیت اقتصادی از سوی بخش دولتی و غیر دولتی در جهت تقویت بنیان اقتصادی و معیشت جامعه گام برداشت.
انتهای پیام/م